+48 602 372 926 autoklub01@gmail.com

Supertest Ekonomii

Supertest Ekonomii

Supertest Ekonomii , czyli  sprawdzian zużycia paliwa  w warunkach rzeczywistego ruchu, na ogół na uczęszczanych turystycznie trasach,  po raz pierwszy zorganizowaliśmy w 2004 roku. Jeździliśmy między innymi ze stolicy na Mazury, nad morze, po drogach centralnej Polski a także na wschód , w kierunku Lublina i Białowieży. Dystans liczył na ogół od 300 do 500 km drogami o różnym standardzie, od wojewódzkich  przez  krajowe  po ekspresowe i autostrady.

W pierwszych imprezach  zostawialiśmy kierowcom decyzję o wyborze prędkości, z czasem wprowadziliśmy limitowany czas przejazdu, uwzględniający istniejące ograniczenia prędkości, z niewielkim marginesem spóźnień. Zależało nam, by jazda  odbywała się zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie odbiegała zbytnio od rzeczywistości.

W dotychczasowych Supertestach Ekonomii uczestniczyły łącznie 132 samochody 27 marek. Obok aut osobowych na trasach pojawiały się także: autobus , mikrobusy, samochody ciężarowe i dostawcze.

W klasyfikacji generalnej ( koszt paliwa na 100km) siedmiokrotnie zwyciężały auta napędzane silnikami wysokoprężnymi , czterokrotnie zasilane gazem ziemnym a po razie triumfowały samochód hybrydowy i elektryczny. Trzykrotnie zwyciężał Fiat Panda – dwa razy w wersji 1.3 MultiJet a raz Natural Power. Zwycięstwo Lancii Ypsilon w 2013 roku było czwartym triumfem samochodu Grupy Fiat. Wśród triumfatorów są ponadto trzy Skody: Fabia 1.4 TDI , Rapid 1.6 TDI CR DPF i Octavia 1.4 TSI/CNG, dwie Toyoty : Yaris 1.4 D i hybrydowy Prius oraz dwa Volkswageny: Passat 2.0 Blue Motion i e-Golf. Listę zwycięzców uzupełniają ponadto Opel Zafira 1.6 CNG i Peugeot 107 1.4 HDi .

Najniższe średnie zużycie udało się uzyskać w 2011 roku w Skodzie Octavii 1.6 TDI GreenLine – 1.89 l/100 km , która jednak przegrała w klasyfikacji generalnej z Pandą zasilaną zdecydowanie tańszym gazem ziemnym – 3.03 m3/100km. Także to spalanie jest najniższe w historii startów samochodów CNG.

Wśród samochodów benzynowych najniższe do tej pory zużycie – 3.26 l/100 km uzyskała Skoda Octavia 1.2 TSI.

Samochody hybrydowe ośmiokrotnie stawały na starcie Supertestu, najczęściej Toyota Prius. Najlepszy rezultat, z 2007 r, to 3.11 l benzyny/100 km uzyskany na blisko 500 km trasie z Warszawy do Poznania , w tym ponad 200 km odcinku A2 pokonywanym z autostradową prędkością.

Debiut w Superteście mają za sobą samochód elektryczny i na gaz skroplony. W 2017 roku na liście startowej pojawiły się Volkswagen  e-Golf oraz ciągnik siodłowy Iveco Stralis  NP 400 .

Intrygująco wygląda lista triumfatorów w kategorii „najtańszy w eksploatacji”, uwzględniającej cenę zakupu i zużycie paliwa, na której dziewięciokrotnie figuruje Fiat Panda , dwukrotnie Fiat 500 oraz dwie Skody: Rapid Sedan 1.6 TDI i Octavia  1.0 TSI.

Kolejna klasyfikacja „Mistrz zasięgu” bierze pod uwagę dystans jaki samochód mógłby pokonać na jednym zbiorniku paliwa przy zużyciu osiągniętym w Superteście. Już w pierwszej edycji poprzeczkę wysoko zawiesił Renault Clio 1.5 dCi – 1635 km. Rezultat ten trzykrotnie poprawiały: Citroen C3 1.4 HDi (1643 km), Volkswagen Passat 2.0 Blue Motion ( 2271 km) i Skoda Octavia 1.6 TDI GreenLine (2910 km).

W kategorii „Mistrz ekologii” nie do pobicia wydaje się bezemisyjny (przynajmniej podczas jazdy) e-Golf , triumfator z 2017 roku.

Najtańsze paliwo było w 2004 roku : 3,26 zł za litr oleju napędowego i 3,96 zł benzyny a najdroższe w 2012, odpowiednio: 5.94 i 5.99 za litr. Metr sześcienny gazu ziemnego przy pierwszym starcie pojazdów CNG w 2010 r. kosztował 2.22 zł a w 2015 już 3.29. Rozpiętość cen paliw sięgała więc 82% w przypadku oleju napędowego , 51% w przypadku benzyny i 48% CNG.

STOWARZYSZENIE AKDP
Auto Klub Dziennikarzy Polskich

ul. Foksal 3/5 lok.20
00-366 Warszawa

tel/fax. 22/826-37-26
kom. 602 372 926
autoklub01@gmail.com

Odwiedź nasz profil na Facebooku